Inviterer til et spennende sjørøvertokt med Statsraad Lehmkuhl 7. juni

Alle små og store pirater (gjerne utkledd) inviteres med på en flott skjærgårdstur 7 juni fra kl 10:30 til 15:00.

Det blir underholdning og moro med Kaptein Skrekk og Kaptein JOJO.

Enkel matservering for både små og store inkludert i billetten.

Mønstring på Bryggen/ut mot Skolten.

NB! Alle under 12 år må ha med/på redningsvest under hele turen.

Egenandel voksne: Kr. 175,-
Egenandel barn: Kr. 125,-


Påmeldingsfrist 18 mai 2015, bindene påmelding.

Kontaktperson: Egil Storesund tlf: 95119541
Email:
Egsto@statoil.com



Bygget:
Johann C. Tecklenborg AG, Bremerhaven-Geestemünde 1914

Bruttotonn: 1 516 tonn
Skrogets lengde: 84,6 m
Lenge med baugspryd: 98,0 m
Maks. bredde: 12,6 meter
Dypgående: 5,2 meter
Mastehøyde: 48,0 meter
Seilføring: 22 seil
Seilareal: 2 026 m²
Max fart(maskin):11 knop
Max hastighet (seil): 17 knop
Motor: 1 125 HK, dieselmotor
Fast besetning: ca 20
Maks. antall medseilere: 150
Maks. passasjerantall: 350

HISTORIEN I KORTE TREKK

Etter omfattende restaureringsarbeider fremstår «Statsraad Lehmkuhl» i dag som kanskje verdens best bevarte skværriggede seilskip.

Skipets historie begynner i Bremerhaven-Geestemünde hvor hun i 1914 ble bygget som skoleskip for den tyske handelsflåten under navnet «Grossherzog Friedrich August».

Etter første verdenskrig ble skipet tatt som krigsbytte av engelskmennene. I 1921 ble hun brakt til Bergen av tidligere statsråd Kristofer D. Lehmkuhl, og brukt som skoleskip fra 1923 og frem til utbruddet av andre verdenskrig. Bortsett fra krigsårene 1940 – 1945, da tyskerne beslagla skipet og omdøpte det til «Westwärts», drev Bergens Skoleskib «Statsraad Lehmkuhl» uavbrutt til og med 1966. I 1967 reddet skipsreder Hilmar Reksten skipet fra å bli solgt til utlandet, og i 1978 skjenket han «Statsraad Lehmkuhl» til Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl som siden den gang har eiet og drevet skipet.

I den videre driften av skipet ble økonomi og vedlikehold store utfordringer for Stiftelsen. Egen inntjening, støttebidrag fra det offentlige samt betydelig innsats fra Statsraad Lehmkuhls Venner og private bidragsytere, har imidlertid resultert i at Norges største seilskip i dag er fullstendig restaurert til fordums prakt!

 
 

 


Påmelding

 
 Navn medlem   *
 Adresse   *
 Postnr og sted   *
 Privat telefonnr  
 Arbeidsplass  
 E-mail adresse   *
 
 Antall  voksne     
 Antall barn     

  Noter alder på barn eks. 4+6+9
 

  
  Felt merket * må alle være utfylt for å få sendt påmeldingen.
  Har du sjekket at du har fått med alle nødvendige opplysninger?
*