Bygget:
Johann C. Tecklenborg AG, Bremerhaven-Geestemünde 1914
Bruttotonn: 1 516 tonn
Skrogets lengde: 84,6 m
Lenge med baugspryd: 98,0 m
Maks. bredde: 12,6 meter
Dypgående: 5,2 meter
Mastehøyde: 48,0 meter
Seilføring: 22 seil
Seilareal: 2 026 m²
Max fart(maskin):11 knop
Max hastighet (seil): 17 knop
Motor: 1 125 HK, dieselmotor
Fast besetning: ca 20
Maks. antall medseilere: 150
Maks. passasjerantall: 350 |
HISTORIEN I KORTE TREKK
Etter omfattende restaureringsarbeider fremstår «Statsraad Lehmkuhl» i dag som kanskje verdens best bevarte skværriggede seilskip.
Skipets historie begynner i Bremerhaven-Geestemünde hvor hun i 1914 ble bygget som skoleskip for den tyske handelsflåten under navnet «Grossherzog Friedrich August».
Etter første verdenskrig ble skipet tatt som krigsbytte av engelskmennene. I 1921 ble hun brakt til Bergen av tidligere statsråd Kristofer D. Lehmkuhl, og brukt som skoleskip fra 1923 og frem til utbruddet av andre verdenskrig. Bortsett fra krigsårene 1940 – 1945, da tyskerne beslagla skipet og omdøpte det til «Westwärts», drev Bergens Skoleskib «Statsraad Lehmkuhl» uavbrutt til og med 1966. I 1967 reddet skipsreder Hilmar Reksten skipet fra å bli solgt til utlandet, og i 1978 skjenket han «Statsraad Lehmkuhl» til Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl som siden den gang har eiet og drevet skipet.
I den videre driften av skipet ble økonomi og vedlikehold store utfordringer for Stiftelsen. Egen inntjening, støttebidrag fra det offentlige samt betydelig innsats fra Statsraad Lehmkuhls Venner og private bidragsytere, har imidlertid resultert i at Norges største seilskip i dag er fullstendig restaurert til fordums prakt! |